7 maart 2022

#2 Pieter Weijers

Mijn naam is Pieter Weijers. Zoals u hieronder zult lezen ben ik al heel lang bij de plaatselijke politiek betrokken. In het dagelijks leven ben ik advocaat en help ik mensen om voor hun rechten op te komen. Ook in het politieke werk vind ik het belangrijk om op te komen voor de rechten van anderen, juist hen die dat minder goed kunnen. Hieronder schrijf ik eerst iets over mezelf, zodat u weet wie u voor u hebt. Daarna geef ik aan welke ambities ik voor Capelle heb. Als laatste geef ik concrete actiepunten waar ik mij de komende raadsperiode voor wil inzetten.

Ons verkiezingsprogramma

SGP-er van geboorte (denk ik)

Bijna letterlijk aan de hand van mijn vader ging ik als jongetje jaarlijks mee naar de landelijke partijdag van de SGP. Bijna letterlijk, want om hem nu nog écht een hand te geven, daarvoor voelde ik mij natuurlijk te groot. Ik weet me nog veel te herinneren van die dagen. Een enorme zaal in het Beatrixtheater tot de nok toe vol met mannen, in pakken met stropdassen, toespraken, veel toespraken en sommige daarvan érg lang. En wat het meeste indruk maakte?

Het versturen van een telegram (!) aan (toen nog) koningin Beatrix en aansluitend het zingen van het eerste en het zesde couplet van het Wilhelmus. Staand en uit volle borst. Machtig en massaal. Indrukwekkend! En nee, ik ga het nu niet hebben over de SGP en ‘de vrouw’, maar eerlijk is eerlijk, zoveel mannenstemmen bij elkaar, dat klink geweldig.

En nu, jaren later nog steeds verknocht aan diezelfde partij en lid van de gemeenteraad in Capelle aan den IJssel. Politiek bij een geopende Bijbel. Dat is wat mij drijft om namens de SGP zitting te hebben in de raad en zo mede verantwoordelijkheid te dragen voor het bestuur van de stad. En om op die manier het goede te zoeken voor Capelle en de Capellenaar.

Aandacht voor gehandicapten bij het plaatsen van speeltoestellen

Geeft de Bijbel dan altijd een directe richting of houvast voor vraagstukken die in de gemeenteraad aan de orde komen? Nee, zeker niet. Als wij spreken over de transformatie van kantoren naar woningen en de daarvoor geldende regels, dan zegt de Bijbel daar niet iets concreets over. Maar op andere momenten juist weer wel en heel concreet: zorgen voor en omzien naar elkaar, eenzaamheid, duurzaamheid en rentmeesterschap, hoe om te gaan met de zondag, of (recent nog) het al dan niet opvangen van vluchtelingen in Capelle.

En toch, het gaat denk ik verder. Het gaat ook over hóe je politiek bedrijft: oprecht, open, eerlijk en transparant. Hoe stel je je op tegenover je collega-raadsleden en het college? Ben je als raadslid betrouwbaar? Sta je voor je standpunt, maar laat je de ander als persoon wel in zijn of haar waarde, ook al ben je het pertinent met elkaar oneens? Ook dat is politiek op grond van de Bijbel. Doen wij het als SGP-ers (of laat ik dichter bij huis blijven, doe ik het) daarin altijd goed? Nee, het gaat met vallen en opstaan. Maar we blijven ons best doen voor Capelle.

Meer participatie en toch geen referendum?

Nog even terug naar de partijcongressen. Ik kom er nog steeds. Ze zijn veranderd: kortere toespraken, iets minder pakken met stropdassen, meer jongeren. Maar nog altijd (en massaal) het Wilhelmus en de daarin klinkende belijdenis en tegelijk ook de bede:

" Mijn schild ende betrouwen, zijt Gij o God
mijn Heer. Op U zo wil ik bouwen, verlaat mij nimmermeer! "

Ambities voor Capelle

Het zal u niet verbazen dat ik erg geïnteresseerd ben in hoe het gemeentebestuur werkt en of de burger bij dat bestuur ook echt geholpen is. Telt ieders stem in gelijke mate mee? Worden bepaalde groepen niet buitengesloten? Is de gemeente wel transparant in haar doen en laten? Belangrijke vragen waar ik de afgelopen raadsperiode aandacht voor heb gehad. De SGP staat immers voor een open, transparant, betrouwbaar en rechtvaardig bestuur.

Maar we moeten ons niet blindstaren op hoe de bestuurlijke processen precies zitten en of het allemaal wel klopt. We moeten ook met name kijken naar wat er in de maatschappij gebeurt. Hoe kunnen het Capellenaar-zijn leuker en beter maken? Heel concreet: ieder jaar met oud en nieuw ervaren veel mensen last van de herrie. Ouderen worden geconfronteerd met herinneringen aan een verschrikkelijke oorlog. Zorgvragers die afhankelijk zijn van een zorgdier ervaren grote problemen omdat hun zorgdier van slag is. Anderen hebben dagenlang last van ademhalingsproblemen vanwege de toegenomen rook. Om maar niet te spreken van de gevaren die hulpdiensten moeten doorstaan of de milieuschade die wordt aangericht. Genoeg redenen voor een vuurwerkverbod. Daar heb ik mij de afgelopen twee jaar dan ook hard voor ingezet.

Is Capelle klaar voor een vuurwerkverbod?

Kortom, Capellenaar zijn moet voor iedereen leuk zijn. Ook voor mensen die hun stem niet zo goed kunnen laten horen. En niet alleen voor de meerderheid van mensen die gewoon graag iets wil. Barmhartigheid en naastenliefde zijn belangrijke uitgangspunten van de SGP. Zo hebben we gerealiseerd dat een aantal vluchtelingengezinnen in Capelle kunnen worden opgevangen zonder dat dit ten koste gaat van de woningvoorraad. Daarom vragen we regelmatig aandacht voor taalgebruik en fatsoen.

In een notendop willen we in Capelle dus een betrouwbaar, rechtvaardig bestuur realiseren met een barmhartige houding en oog voor iedere Capellenaar. Hoe doen we dat dan?

Actiepunten voor Capelle

Leuk, die ambities. Iedereen vindt dat het gemeentebestuur betrouwbaar, rechtvaardig en barmhartig moet zijn. Wat doet de SGP dan concreet om dat te realiseren?

• De SGP wil verkennen of er gewerkt kan worden met een raadsakkoord.
  • De SGP bepleit een intensivering van de kader stellende taak van de Raad, waarbij het College de ruimte krijgt om beleid uit te voeren.
  • De SGP vindt het belangrijk dat een aantal relevante beleidsonderwerpen in de gemeenteraad worden geëvalueerd, waarbij ook de burgers worden betrokken.
  • De SGP vindt dat de integriteit van de leden van de Raad en het college hoog op de agenda moet staan.

Weg met de Rotterdamwet!

Participatie

• De SGP is voorstander van een gemeentebestuur dat actief de samenspraak zoekt met de samenleving en luistert naar argumenten, ervaringen en belevingen.
  • Het bestuur maakt duidelijk hoe de burger kan participeren en doet aan gemotiveerd verwachtingsmanagement zodat de burger weet waartoe het participeren kan leiden en waartoe niet en waarom dat zo is.
  • De SGP is tegen referenda. Zowel de burgermonitor/buurtmonitor als de politiemonitor zijn nuttige instrumenten om de mening van de burger over het gevoerde beleid te horen.
  • Als het gemeentebestuur besluiten neemt die op cruciale onderdelen afwijken van de uitkomst van peilingen, motiveert zij deze goed en communiceert daar transparant over.
  • Het gemeentebestuur is goed op de hoogte van wat in de wijk speelt en zoekt naar creatieve manieren om écht contact te hebben met de wijk.
  • De gemeente biedt actief ruimte aan initiatieven uit de samenleving en werkt daar waar mogelijk aan mee. De organisatie is responsief en flexibel.

Verbeter de positie van de wijkoverlegplatforms!

Financiële uitgangspunten

• De SGP vindt dat structurele investeringen voor zover deze nog niet in de toekomstige begrotingen zijn verwerkt, alsnog structureel in de begroting dienen te worden opgenomen.
  • De SGP pleit ervoor om, bij grote investeringen zoals verduurzaming en herstructureringen van de stad, de maximalisatie van de kwaliteit voorrang te verlenen ten opzichte van de maximalisatie van de opbrengsten.
  • De SGP vindt dat de begroting structureel in evenwicht dient te zijn en dat tegenover structurele uitgaven ook structurele inkomsten dienen te staan.
  • Verder vindt de SGP dat in geval van structurele tekorten de structurele uitgaven verlaagd dienen te worden. Structurele overschotten dienen zoveel mogelijk te leiden tot structureel lagere lasten voor de burger.
  • Eenmalige voordelen moeten niet worden gebruikt voor ‘leuke dingen’, maar zoveel mogelijk worden ingezet voor een duurzamer Capelle en voor de structurele verbetering van de stad en leefbaarheid in de wijken.
  • De SGP vindt dat de Raad haar eigen budgetrecht serieus dient te nemen en daarom dient bij het nemen van begrotingsbesluiten het budget pas in de begroting te worden opgenomen nadat over het inhoudelijke onderwerp is besloten.
  • De SGP zet zich in voor gelijkblijvende gemeentelijke heffingen en belastingen; aanpassing met inflatiecorrectie is hierbij vanzelfsprekend.
  • De SGP wil dat de Raad blijvend zicht heeft op financiële risico’s, de stand van het gemeentelijk weerstandvermogen en de reserves.
  • De SGP is warm voorstander van een sterke, onafhankelijke rekenkamer, die onafhankelijk onderzoeken kan doen en de raad helpt bij haar controlerende functie. Afstemming met de Auditcommissie is hierbij gewenst.

Wel of niet de lokale lasten verhogen?

Armoede en bijstand

• Om te waarborgen dat bijstand alleen wordt verstrekt aan hen die daar recht op hebben wordt de instroom bewaakt en wordt fraude streng aangepakt.
  • Van uitkeringsgerechtigden wordt naar vermogen een tegenprestatie gevraagd in de vorm van maatschappelijk nuttige activiteiten.
  • De SGP wil ruimhartig individuele ontheffingen van de arbeidsplicht verlenen aan mensen die door omstandigheden niet in staat zijn aan het arbeidsproces deel te nemen (zoals alleenstaande ouders met jonge kinderen).
  • Diaconale ondersteuning vanuit de kerken wordt niet in mindering gebracht op de bijstandsuitkering.
  • De SGP steunt Promen om als uitvoeringsorganisatie voor de gemeente te fungeren. Schaalgrootte en samenwerking met omliggende gemeenten zijn hierbij belangrijk en vragen eventueel aanpassingen van de gemeenschappelijke regeling Promen.
  • De SGP zet zich ervoor in dat in Capelle een vestiging van Promen blijft.
  • De SGP wil geen bezuiniging op het armoedefonds en op de bijzondere bijstand.
  • De SGP wil dat er meer wordt ingezet op het bestrijden van armoede onder alleenstaanden en ouderen.
  • De SGP wil het aantal kinderen dat in armoede opgroeit structureel en significant verlagen. Daarvoor is het belangrijk dat alle betrokkenen worden gemobiliseerd om door middel van intensieve samenwerking vroegtijdig te signaleren en hulp te bieden.
  • De voedselbank is een waardevolle organisatie voor Capelle die krachtige steun verdient van zowel particulieren als de gemeente.
  • De SGP vraagt het gemeentebestuur een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid te voeren ten aanzien van burgers die, buiten hun toedoen, niet meer aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen.
  • De wijze waarop de schuldhulpverlening op dit moment is georganiseerd, is goed en dient te worden gecontinueerd.

Dit is natuurlijk maar een handgreep uit ons verkiezingsprogramma. Gelukkig sta ik er niet alleen voor om deze ambities en actiepunten te verwezenlijken. De SGP is een hecht team van betrokken Capellenaren die zich actief inspannen om het beste voor de Capellenaar te zoeken. Onze lijsttrekker, Arwin van Buuren, zet zich bijvoorbeeld al langere tijd voor Capelle in. Met zijn bestuurskundige expertise levert hij een grote bijdrage aan het gemeentebestuur.