23 februari 2022

Lokale lasten in Capelle

De 'SGP in stelling' is een serie met actuele stellingen over Capelle. Vandaag een stelling over de lasten voor Capellenaren. Om de algemene voorzieningen te verbeteren, mag daarvoor de OZB belasting (belasting op huizenbezit) omhoog?

Wil de SGP Capelle de lokale lasten verhogen als dat nodig is om bepaalde kerntaken te vervullen?

We willen liever geen lastenverhoging voor de Capellenaar, maar ook geen boekhoudkundige trucs om de begroting voor het oog op orde te houden. We doen er alles aan om lastenverzwaring voor de Capellenaar te voorkomen. De SGP verwacht daarom dat er voor Capelle de komende jaren nog maar nauwelijks ruimte is voor grote uitgaven en investeringen vanuit nieuw beleid zonder dat de lasten moeten worden verhoogd of dat er bezuinigd moet worden.

De SGP wil de lasten voor de burgers niet meer laten stijgen dan met de inflatiecorrectie, dus dient bij eventuele tegenvallers direct de hand aan de ploeg geslagen te worden en in eerste instantie gekeken te worden naar bezuinigingen op het structurele kostenniveau van de gemeente. Verder vindt de SGP dat in geval van structurele tekorten de structurele uitgaven verlaagd dienen te worden. Structurele overschotten dienen juist zoveel mogelijk te leiden tot structureel lagere lasten voor de burger.