7 februari 2022

#6 Gerben Veenema

Regeren is vooruitzien. En als we één ding kunnen vaststellen, dan is het wel dat we niet vooruit kunnen zien. Wie had in 2019 gedacht dat in 2020 een wereldwijde pandemie uit zou breken? En de maatregelen zijn in 2022 nog niet losgelaten of een oorlog breekt uit op het Europees continent. Hoe bereid je je daarop voor? Onmogelijk. Maar de lokale politiek gaat wel door. De stad moet worden bestuurd, worden gebouwd. Hieronder leest u eerst iets meer over mij, Gerben Veenema (30), en ik vertel wat ik voor Capelle wil doen.

Ook ons verkiezingsprogramma lezen?

Praktische politiek

Al bijna zes jaar ben ik actief in de Capelse politiek. In die tijd is veel veranderd. Na twee jaar als steunfractielid kreeg ik het vertrouwen om als burgerraadslid de SGP-standpunten naar voren te brengen. Een verantwoordelijke taak want Gods naam is verbonden aan onze partij. De afgelopen vier jaar heb ik die taak met plezier volbracht. Dat ging niet helemaal vanzelf. Ook in mijn persoonlijke leven is veel veranderd.

Toen ik zes jaar terug bij de fractie kwam was ik nog HBO-student. Tijdens de afgelopen raadsperiode heb ik de pre-master rechtsgeleerdheid gevolgd aan de Erasmus Universiteit en heb ik een Mr.-titel behaald in rechtsfilosofie en een Msc.-titel in sociologie. Naast een enorm gave bijbaan in de SaaS-marketing, was de combinatie studeren en burgerraadslidschap toch wel erg druk. Maar niet minder interessant! Nu ik mijn titels in de pocket heb kon ik al gauw aan de slag binnen de gemeente Rotterdam als jurist.

Juist vanuit de rechtsfilosofische en sociologische bril is het interessant om naar het reilen en zeilen van de gemeente te kijken. In de commissie Bestuur, Veiligheid en Middelen is er dan ook veel wat de aandacht vraagt en waarvoor een weloverwogen standpunt noodzakelijk is. Is het bijvoorbeeld wenselijk om het referendum als een “democratisch” instrument te behouden? Er zijn veel juridische, politieke en filosofische argumenten die tegen pleiten. Er zijn juist veel andere participatie-instrumenten die eerlijker en inhoudelijk sterker zijn en die je heel gericht kunt inzetten in plaats van een referendum!

Stoort u zich ook aan het lage onderhoudsniveau in Capelle?

De afgelopen periode lag met name de focus op participatie. De overheid in algemene zin is het vertrouwen van de burger kwijt. Het nieuwe kabinet begint bijvoorbeeld met het vertrouwen van slechts 29% van de Nederlanders. Naast een toeslagenaffaire en enorm polariserende corona-maatregelen is er op lokaal niveau ook genoeg aan te merken. Met name het participatiebeleid van onze gemeente heeft wat “hoofdpijndossiers” bezorgd. In een werkgroep “participatie” hebben een aantal jonge raadsleden, waaronder ik dus, meegedacht met het opnieuw vormgeven van het participatiebeleid. De ambtelijke organisatie heeft als resultaat een prachtige “Participatievisie” geschreven. Dat is allemaal heel mooi, maar nu moet beleid worden toegepast. Er moet een vertaalslag worden gemaakt van bestuurlijke bureaucratie naar sociale praktijk!

De overheid is onderdeel van de samenleving en overheid en burger moeten dan ook samenleven. Dat moet in goede harmonie. Daarom drong ik vooral aan op het trainen van het ambtelijk personeel om niet zozeer de participatieregeltjes van binnen en buiten te kennen, maar om gewoon participatie in de breedte toe te passen. Niet het handboek tot de letter volgen, maar gewoon praten met de burger en maatwerk leveren. Laat de Capellenaar meepraten en laat vooral blijken dat er naar de burger geluisterd wordt, ook als de burger niet haar zin krijgt. We hebben in Capelle gelukkig een heel enthousiast ambtelijk apparaat en ongetwijfeld wordt dit goed opgepakt.

Wat doen we met al dat geld?

Het is heel mooi werk om constructief mee te denken op dossiers waar het niet zo lekker gaat, om mee te kijken bij dossiers die lekker gaan, en vooral om soms in de wandelgangen, of gewoon tussen neus en lippen door, iets van het Evangelie te kunnen zeggen of voor te kunnen leven. Het politieke spel zelf houd je scherp en dankzij alle dynamiek raak je eigenlijk niet uitgeleerd. Helemaal in een hoog-niveau fractie als de SGP, waar de fractievergaderingen worden gekenmerkt door het regelmatige bezoek van de andere partijen om toch even over bepaalde dossiers te sparren. Heerlijk die samenwerking en het vertrouwen dat de SGP als “bestuurlijk geweten” van de Capelse politiek ontvangt.

Graag sta ik de komende periode weer voor u klaar om betrouwbaar bestuur in de praktijk te brengen.

Visie voor Capelle

Er is nog veel te winnen op het gebied van betrouwbaar en eerlijk bestuur. Wist u bijvoorbeeld dat in Capelle de Rotterdamwet van kracht is? Deze wet maakt discriminatie mogelijk, waardoor mensen met bijvoorbeeld een laag inkomen kunnen worden geweigerd in bepaalde wijken in Capelle. Het doel is om daarmee potentiële overlastgevende bewoners te weren uit wijken die toch al kwetsbaar zijn. Maar het effect is nooit bewezen terwijl het wel stigmatiserend werkt.

Eerlijk besturen gaat ook over hoe de overheid met de burger omgaat in de communicatie. De menselijke maat moet leidend zijn. Dat heeft ook alles te maken met hoe de overheid zich voor de burger inzet. Als wij in het college zitten, zetten we ons dan alleen in voor onze eigen achterban? Onze stemmers? Of zijn we dan een politieke partij voor iedere Capellenaar? Eén van de redenen dat ik een SGP'er ben is exact dat: de SGP zet zich in voor het algemeen belang, niet slechts voor de eigen stemmers. Daarbij staat constructief samenwerken met de andere partijen centraal. De verbinding maken. Als we de politiek als een arena zien met alleen maar tegenstanders, dan krijgen we niets gedaan. Samen kunnen we de uitdagingen wel aan. Samen bieden we een oplossing voor vluchtelingen, terwijl we tegelijk ook huizen beschikbaar krijgen voor de starters. Ik reserveer er wel vast één voor mezelf, want ook ik zit om een huis te springen. Ondanks mijn goede salaris kan ik, als alleenstaande, geen huis krijgen. Dat is toch absurd? En ik ben helaas niet de enige Capellenaar.

Ontkomen we dan niet aan hoogbouw?

Samen komen we ook tot verduurzamingsslagen, samen maken we Capelle klimaatbestendig, samen zorgen we voor de naaste. Met samen bedoel ik u, ik en iedere andere Capellenaar. Maar wat betekent dat dan concreet?

Concrete acties voor Capelle

•  De SGP wil verkennen of er gewerkt kan worden met een raadsakkoord.
  • De SGP bepleit een intensivering van de kader stellende taak van de Raad, waarbij het College de ruimte krijgt om beleid uit te voeren.
  • De SGP vindt het belangrijk dat een aantal relevante beleidsonderwerpen in de gemeenteraad worden geëvalueerd, waarbij ook de burgers worden betrokken.
  • De SGP vindt dat de integriteit van de leden van de Raad en het college hoog op de agenda moet staan.

Participatie

• De SGP is voorstander van een gemeentebestuur dat actief de samenspraak zoekt met de samenleving en luistert naar argumenten, ervaringen en belevingen.
  • Het bestuur maakt duidelijk hoe de burger kan participeren en doet aan gemotiveerd verwachtingsmanagement zodat de burger weet waartoe het participeren kan leiden en waartoe niet en waarom dat zo is.
  • De SGP is tegen referenda. Zowel de burgermonitor/buurtmonitor als de politiemonitor zijn nuttige instrumenten om de mening van de burger over het gevoerde beleid te horen.
  • Als het gemeentebestuur besluiten neemt die op cruciale onderdelen afwijken van de uitkomst van peilingen, motiveert zij deze goed en communiceert daar transparant over.
  • Het gemeentebestuur is goed op de hoogte van wat in de wijk speelt en zoekt naar creatieve manieren om écht contact te hebben met de wijk.
  • De gemeente biedt actief ruimte aan initiatieven uit de samenleving en werkt daar waar mogelijk aan mee. De organisatie is responsief en flexibel.

Benieuwd naar meer? Download ons verkiezingsprogramma!

Duurzaamheid

• De routekaart ‘Naar een duurzaam Capelle in 2050’ wordt op basis van meer ambitieuze doelen aangescherpt.
  • De gemeentelijke overheid moet zelf het goede voorbeeld geven: alle gemeentelijke gebouwen zijn in 2030 energieneutraal.
  • De SGP wil dat de gehele gemeentelijke organisatie en al haar onderdelen zo snel mogelijk overstappen op duurzame energie.
  • De SGP wil dat lichtvervuiling in nachtelijke uren wordt tegengegaan.
  • De SGP wil hoge eisen t.a.v. duurzaamheid en energiebesparing bij de ontwikkeling van nieuwbouwlocaties en bij renovatie en grootonderhoud.
  • De gemeente moet bindende afspraken met de woningcorporatie over de verduurzaming van het woningbezit en moet dit van haar zijde zoveel mogelijk faciliteren. De bewoners moeten daarbij kunnen profiteren van een lagere energierekening.
  • De SGP bepleit een ambitieuze aanpak van energiearmoede en wil dat de gemeente extra inzet om mensen met lagere inkomens te helpen om hun huishouden te verduurzamen.
  • De SGP vindt dat de gemeente burgers, maatschappelijke organisaties en bedrijven die hun vastgoed willen isoleren en/of duurzame energie in eigen beheer willen produceren moet stimuleren en helpen.
  • De SGP wil dat een substantieel deel van de reserve Enecogelden ten goede komt aan de duurzaamheidstransitie in Capelle.
  • De SGP ziet in Capelle geen geschikte locaties voor grote windmolens. Wel wil zij ruimte bieden aan kleine windmolens (tot max. 15 meter), mits ruimtelijk inpasbaar.
  • Capellenaren die willen investeren in het energiezuinig maken van hun woning moeten daarvoor goedkoop geld kunnen lenen.
  • De buurtacties van het Energiecollectief Capelle worden geïntensiveerd en beter gefaciliteerd.

• De SGP wil meer lokale zeggenschap over toewijzing huurwoningen.
  • De SGP wil een ambitieuze agenda van gemeente en woningcorporatie om corporatiebezit grondig op te knappen en te verduurzamen en waar
  • mogelijk meer bereikbare woningen te bouwen.
  • Er moeten voldoende eengezinswoningen met een vraagprijs van maximaal 250.000 euro voor startende gezinnen komen.
  • Waar mogelijk moeten Capelse starters meer kansen op een woning in Capelle krijgen.
  • Er moeten voldoende seniorenwoningen voor ouderen met een kleine beurs komen.
  • De SGP wil verouderde zorg-/seniorencomplexen snel laten moderniseren;
  • De SGP wil dat ouderen zo lang mogelijk in hun eigen buurt kunnen blijven wonen en wil in meer buurten seniorenwoningen realiseren.

Benieuwd naar onze andere ambities en concrete acties? In ons verkiezingsprogramma leest u meer over wat wij voor Capelle in petto hebben. Gelukkig zet ik mij niet alleen in voor de Capelse politiek. Lees bijvoorbeeld wat ons jongste kandidaat, Johan de Leeuw (19), allemaal van plan is!