Veiligheid

In Capelle voelt één op de drie mensen zich niet veilig in de eigen buurt. En het aantal woninginbraken blijft hoog, ondanks de miljoenen die we investeren in veiligheid. Dat moet anders kunnen als we in Capelle meer naar elkaar omkijken en beter een oogje op elkaar en in het zeil houden. De SGP wil dat de gemeente het voortouw neemt in een campagne om te komen tot meer sociale veiligheid waarbij iedereen kan bijdragen aan een veiliger Capelle.

Veiligheid is een basisbehoefte van mensen. De gemeente heeft hierbij een belangrijke taak, zowel door onveilige situaties te voorkomen (preventie) als door handhavend op te treden tegen degenen die de veiligheid in gevaar brengen (repressie). In heel Capelle aan den IJssel moet iedereen zich veilig kunnen voelen. De SGP maakt zich sterk voor een integrale benadering van de lokale veiligheid. Het gaat om maatregelen op verschillende terreinen, zoals enerzijds de aanpak van veel voorkomende criminaliteit en overlast, horeca- en uitgaansproblematiek, en anderzijds het bevorderen van verkeersveiligheid en sociale veiligheid. Voorkomen is beter dan genezen en daarom verkiezen wij een preventieve aanpak boven een repressieve aanpak. Bestaand veiligheidsbeleid dient periodiek integraal worden geëvalueerd.

De onderwereld en bovenwereld lijken zich meer en meer met elkaar te vermengen en dat leidt tot ondermijning. Het gemeentebestuur, politie en openbaar ministerie werken nauw samen om ondermijning te voorkomen dan wel te bestrijden.

De SGP blijft zich sterk maken voor voldoende blauw op straat om krachtig op te kunnen treden tegen zinloos geweld, overlast, vandalisme en criminaliteit. Bereikbaarheid en beschikbaarheid van de politie is essentieel. Vrijwillige politie wordt waar mogelijk gepromoot en gestimuleerd. Gemeentelijke handhavers moeten zich bezighouden met overlast en niet met criminaliteitsbestrijding. Daarvoor is de politie er, ondersteund door de (gewaardeerde) inzet van de vrijwillige politie. Meer handhavers is voor de SGP geen oplossing. Belangrijk is een goede en efficiënte samenwerking tussen handhavers en
verschillende andere diensten.

De samenwerking tussen de gemeentelijke toezichthouders en de politie kan worden verbeterd, onder andere door te pleiten voor aansluiting van de toezichthouders op het C2000-communicatiesysteem.

Omdat de politie niet overal tegelijk kan zijn, kunnen camera’s op straat nuttig zijn als extra ogen op straat. Van de aanwezigheid van camera’s kan ook een preventieve werking uitgaan en als er om die reden meer (mobiele) camera’s nodig zijn, is de SGP daar een voorstander van.

Dit laat onverlet de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur voor het
algemeen belang, dat tegenover het individueel belang kan staan. In dit
spanningsveld motiveert het gemeentebestuur de keuzes die het maakt.
Het inzetten van verschillende instrumenten van burgerparticipatie nuttig als
input voor beleidsvorming. De SGP vindt zowel de burgermonitor als de politiemonitor nuttige instrumenten om de mening van de burger over het gevoerde beleid te horen.

De SGP is tegen referenda. Politici zijn er om namens hun kiezers besluiten te
nemen. Bij de voorbereiding van besluiten moet er goed geluisterd worden
naar burgers. Het bestuur is goed op de hoogte van wat in de wijk speelt en zoekt naar creatieve manieren om écht contact te hebben met de wijk.

Daarnaast wil de SGP de eigen verantwoordelijkheid van de burger benadrukken. Een betrokken gemeenschap veronderstelt ook sociale controle. Veiligheid en een gevoel van veiligheid hebben alles te maken met de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Burgers moeten elkaar weer aanspreken op asociaal en onbehoorlijk gedrag. Jongeren die overlast geven, zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor hun wangedrag. Maar ook ouders moeten worden aangesproken op het gedrag van hun kinderen. Op hen rust de taak
van een goede morele vorming van hun kinderen. Huiselijk geweld en kindermishandeling zijn onverenigbaar met het uitgangspunt van veiligheid en geborgenheid en dienen daarom te worden aangepakt. Inwoners kunnen vaak ook zelf een bijdrage leveren aan het bevorderen van de veiligheid in de eigen leefomgeving (buurtpreventieteams, Whats-App groepen, en buurtbemiddeling).

De SGP hecht grote waarde aan een APV die voldoende handvatten biedt om zowel preventief als repressief op te treden. Een verbod op vloeken en grof taalgebruik zou hiervan deel uit moeten maken.

Een verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren gaat voor de SGP vooralsnog te ver. De SGP is evenmin voorstander voor dure, door de gemeente te betalen, centrale vuurwerkshows. De SGP kiest ervoor het gebruik van vuurwerk, binnen de landelijke wettelijke kaders, zoveel mogelijk te ontmoedigen. Het zich niet houden aan de regels en het veroorzaken van overlast door vuurwerk wordt hard aangepakt.

• Capelle wordt de veiligste gemeente met meer dan 50.000 inwoners in de regio.
  • Veiligheid is een zaak die iedereen aangaat en waar iedereen een steentje aan kan bijdragen. De gemeente moet het voortouw nemen om ervoor te zorgen dat we met elkaar Capelle veilig maken.
  • Uiteraard mag onze veiligheid wat kosten; maar we moeten tegelijk op dit punt ook efficiënt omgaan met financiële middelen.
  • De SGP pleit voor goede straatverlichting, vooral op de donkere plekken, en mobiel cameratoezicht waar noodzakelijk.
  • De SGP wil meer voorlichting op scholen voor (sociale) veiligheid en tegen vandalisme. De SGP vindt dat de Capelse inwoners via publiekscampagnes gestimuleerd worden elkaar aan te spreken op asociaal en onbehoorlijk gedrag. Daarbij hoort ook dat Capellenaren een oogje op elkaar en op hun omgeving houden.
  • De SGP hecht grote waarde aan de wijkagenten, alsmede aan zichtbare inzet van de toezichthouders/handhavers.
  • De SGP wil vuurwerkvrije zones aanwijzen rond verzorgingstehuizen,
    winkelcentra en kerken.
  • De SGP bepleit streng toezicht op het afsteken van illegaal vuurwerk en het afsteken van vuurwerk buiten de toegestane tijden.