Communicatie met de burger

Het Capelse gemeentebestuur richt zich op de Capelse samenleving en staat ten dienste van de Capellenaar. De SGP streeft naar een gemeentebestuur dat functioneert dichtbij de burger. Dat vraagt van bestuurders een zorgvuldige luisterhouding en een actieve betrokkenheid op het geheel van de samenleving. Tegelijkertijd is het ontvangen van informatie voor de burger cruciaal om te kunnen participeren in (de lokale) samenleving, politiek en bestuur. Ten behoeve van een optimale informatieverstrekking naar alle Capellenaren wordt het gemeentenieuws daarom zowel digitaal als in de plaatselijke huisaan-huisbladen gepubliceerd.

Ook burgers en belangenorganisaties moeten in de gelegenheid worden gesteld om tijdig hun visie te geven. De SGP is er voorstander van dat er creatief en effectief gebruik wordt gemaakt van de verschillende methoden om burgerparticipatie en betrokkenheid bij het gemeentelijk bestuur te organiseren. Wel is het van belang dat voor burgers en belangenorganisaties duidelijk is onder welke voorwaarden zij inbreng kunnen hebben in een beleidsproces. Daarnaast blijft de gemeenteraad verantwoordelijk voor het maken van een zelfstandige eindafweging. De uitkomsten van die eindafweging worden zorgvuldig en duidelijk gecommuniceerd naar de burger.

Om de betrokkenheid van het gemeentebestuur bij de wijken verder ‘gezicht’ te geven is het niet alleen belangrijk dat er wijkwethouders zijn, maar dat het gemeentebestuur ook regelmatig de wijken bezoekt. Voor een echte betrokkenheid van de wijk is het goed om na te denken over creatieve vormen voor het contact met de inwoners van de wijken.

• De SGP is voorstander van een gemeentebestuur dat actief de samenspraak zoekt met de samenleving en luister naar gevoelens en argumenten.
  • Dit laat onverlet de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur voor het algemeen belang, dat tegenover het individueel belang kan staan. In ditspanningsveld motiveert het gemeentebestuur de keuzes die het maakt.
  • Het inzetten van verschillende instrumenten van burgerparticipatie nuttig als input voor beleidsvorming.
  • De SGP vindt zowel de burgermonitor als de politiemonitor nuttige instrumenten om de mening van de burger over het gevoerde beleid te horen.
  • De SGP is tegen referenda. Politici zijn er om namens hun kiezers besluiten te nemen. Bij de voorbereiding van besluiten moet er goed geluisterd worden naar burgers.
  • Het bestuur is goed op de hoogte van wat in de wijk speelt en zoekt naar creatieve manieren om écht contact te hebben met de wijk.