1 februari 2022

Wat vindt de SGP van het statement ‘de vervuiler betaalt’?

De 'SGP in stelling' is een serie met actuele stellingen over Capelle. Vandaag een stelling over hoe de SGP Capelle wil omgaan met het afvalaanbod in Capelle aan den IJssel.

Wat vindt de SGP van het statement ‘de vervuiler betaalt’?

De SGP vindt dat Capelle er netjes en schoon dient uit te zien om te voorkomen dat Capelle verloedert. Daarom dient als onderdeel van het milieubeleid ook aandacht te worden gegeven aan de reiniging en handhaving ingeval van vervuilingen. Een goed afvalstoffenbeleid is van groot belang en als uitgangspunt dient te worden gehanteerd dat de vervuiler betaalt. Vanzelfsprekend is er een goed toezicht op en handhaving van de regels. De hoeveelheid restafval per inwoner moet wat de SGP betreft omlaag tot onder het landelijk gemiddelde.

De SGP wil onderzoeken of een pasjessysteem (diftar) kan bijdragen aan een eerlijker systeem van betalen voor afval, het tegengaan van afvaltoerisme en uiteindelijk minder afval. Er zijn verschillende onderzoeken gepubliceerd in 2021 die aantonen dat diftar inderdaad de hoeveelheid aangeboden afval vermindert, maar dit is afhankelijk van de concrete situatie. Laten we daarom in Capelle onderzoeken hoe we dit het beste kunnen vormgeven. De SGP vindt ook dat door de gemeente een veel actiever handhavingsbeleid dient te worden gevoerd door de milieuambtenaar van de gemeente. De bestrijding van overlast door honden verdient speciale aandacht. Er wordt streng gehandhaafd op het niet opruimen van hondenpoep. Maar denk ook aan het aanspreken en, indien nodig, beboeten van mensen die afval op straat of in de struiken gooien. Hierin ligt ook een taak voor de Capellenaar zelf. Samen houden we de stad mooi en schoon.