Zorg voor ouderen

Als gevolg van demografische ontwikkelingen zal het aantal ouderen ook in onze gemeente de komende jaren toenemen. Bij nieuwbouw moet per wijk rekening worden gehouden met huisvesting van deze groeiende doelgroep, door het bouwen van seniorenwoningen. Het streven is om ouderen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen, aangepast aan de beperking die men heeft. De realisatie van nieuwe aanleunwoningen en woonzorgcomplexen, die hieraan voldoen, moet daarom prioriteit hebben. Tevens moeten ouderen terug kunnen vallen op voorzieningen in hun directe woonomgeving, zoals alarmeringssystemen en de wijkfunctie van een zorginstelling.
Het doel van het ouderenbeleid is om ouderen in de gelegenheid te stellen zo volwaardig mogelijk in de samenleving te kunnen blijven participeren. De ouderen moeten zich gewaardeerd, nuttig en veilig voelen. De zorg voor ouderen is echter niet alleen voorbehouden aan zorginstellingen, maar is de taak van iedereen. Door het tonen van naastenliefde aan de mensen in de eigen nabije omgeving voorkomen we dat ouderen in een sociaal isolement raken.

• De wijkverpleegkundige; naast verpleegkundige zorg kan zij ook anderebehoeften en bedreigingen signaleren en hierop actie ondernemen.
  • Een sluitend zorgpakket en –netwerk, zoals thuiszorg, maaltijdvoorziening,
    alarmering, voorlichting (voeding, beweging, veiligheid) en terminale
    thuiszorg.
  • Het zorgen voor een goede spreiding van voldoende seniorenwoningen met bereikbare en toegankelijke voorzieningen in de directe omgeving