Verkeersveiligheid

De SGP ondersteunt het nemen van snelheidsbeperkende maatregelen in woonwijken. Het verdient de voorkeur in de 30-kilometergebieden door de vormgeving en het straatbeeld de streefsnelheid te bewerkstelligen. Op die manier kan het plaatsen van allerlei straatmeubilair (zoals paaltjes, drempels en andere obstakels) worden voorkomen. De SGP pleit voor grote terughoudendheid bij het plaatsen van straatmeubilair (paaltjes, bolletjes,
verhoogde bloembakken) vanwege het risico op schade in het verkeer.

Wanneer bepaalde verkeersmaatregelen leiden tot te lange aanrijdtijden van hulpdiensten moet naar alternatieven worden gezocht. De SGP vindt dat de handhaving van de maximumsnelheid, door middel van controles en mobiele camera's met snelheidsvermelding, ingevoerd dan wel uitgebreid moet worden. De gemeente moet de veroorzakers van geluidsoverlast aan hun verantwoordelijkheid houden (denk aan de metro).

• De SGP wil afdoende investeringen in de veiligheid rond scholenDe SGP wil meer inzet op snelheidsbeperking in woongebieden.
  • Geluidsoverlast als gevolg van snelheidsovertreding (zoals op de Algeraweg) dient adequaat te worden bestreden.
  • De SGP wil een snelle realisatie van de plannen om oversteekplaatsen veiliger te maken.