Ruimtelijke ordening

Herstructurering

De groei van Capelle is met de afronding van de nieuwste wijk Fascinatio zo goed als voltooid. De taak van de gemeente, in nauwe samenwerking met de
woningbouwcorporaties, is hierdoor veranderd van ‘bouwen’ naar 'beheren’. Dat wil niet zeggen dat er niet meer nieuw gebouwd moet worden, maar wel dat er veel sterker moet worden gekeken naar mogelijkheden om de bestaande woningvoorraad te verbeteren en complexen die verouderen te herstructureren. Dat kost geld en zowel de woningcorporaties als hogere overheden zullen daaraan bij moeten dragen. De gemeente zal zelf echter ook moeten gaan sparen voor deze kostbare operaties. De SGP is er voorstander van dat
opbrengsten uit grondexploitaties worden toegevoegd aan de ‘reserve herstructurering’ zodat we kunnen investeren in de kwaliteit van de gemeente.

Investeren in kwaliteit

Een aantal plekken in Capelle verdient een extra kwaliteitsimpuls. Bijvoorbeeld omdat er kansen liggen die tot op heden niet zijn verzilverd, of omdat de huidige functie plaats moet maken voor nieuwe functies. De SGP wil – met behulp van de reserve herstructurering – stedelijke transformatie mogelijk maken waardoor het in Capelle nog aangenamer wonen en vertoeven wordt. Dat betekent ook een aantal impulsen in de openbare ruimte. Daarbij denken we aan:

• De uitstraling van de Capelseweg/Kanaalweg als ‘Laan van Capelle’ en entree van destad kan veel meer cachet krijgen.
  • De Kerklaan als verbinding tussen het nieuwe en het oude centrum van Capelle kan meer allure krijgen die recht doet aan haar historisch karakter.