Onderwijsbeleid

In samenspraak met de schoolbesturen dient de gemeente zich te bezinnen op de vormgeving van een effectief lokaal onderwijsbeleid. Het platform lokaal onderwijsbeleid, waarin alle scholen in Capelle participeren, is een serieuze partner voor het gemeentebestuur om te komen tot een breed gedragen lokaal onderwijsbeleid. De SGP pleit voor een ‘beleidsrijke’ invulling van het lokaal onderwijsbeleid, waarbij de vrijheid van onderwijs leidend is. De gemeente dient zich te onthouden van actieve inmenging in het lesprogramma van de school.

• De SGP hecht eraan dat onderwijsinstellingen de mogelijkheid wordt gebodenschoolmaatschappelijk werk identiteitsgebonden in te kopen.
  • De SGP vindt dat op het gebied van onderwijs en cultuur een meer
    vraaggestuurde benadering vanuit de onderwijsinstellingen de voorkeur
    verdient.
  • De SGP wil het leerlingenvervoer adequaat regelen, zodat ouders in staat zijn hun kinderen passend onderwijs te laten volgen dat aansluit bij de gewenste identiteit.
  • Ook kunnen de ouders in kwetsbare gezinssituaties niet zonder meer zelf (volledig) verantwoordelijk worden gesteld voor het vervoer van hun kinderen naar school.