Monumenten

Ten aanzien van de monumentenzorg moet de gemeente een actief beleid voeren. De SGP streeft naar het behoud van karakteristieke panden, landschappen en buurten. Bij de vaststelling van de monumentenlijst wordt niet alleen op de monumentale aspecten gelet, maar ook op de belangen van de eigenaar. Hetzelfde geldt voor beschermde stads- en dorpsgezichten. Bescherming van het culturele erfgoed is goed, maar bij elke beslissing
hierover moet een nuchtere integrale afweging van belangen plaatsvinden.

• De SGP vindt dat het gemeentebestuur erop toe moet zien dat gemeentelijkemonumenten of beeldbepalende panden in goede staat van onderhoud verkeren.
  • De SGP vindt dat tegenover plaatsing op een monumentenlijst een (financiële) tegemoetkoming moet staan.