Intergemeentelijke samenwerking

De SGP hecht sterk aan de zelfstandige, lokale gemeente met een herkenbare
gemeenschap. De gemeente is de overheid die het dichtst bij de burger staat. Inwoners moeten zich herkennen in het eigen karakter en de tradities van hun gemeente en zijn trots op hun gemeente. De SGP kiest wel voor intergemeentelijke samenwerking waar dat effectief en efficiënt is. De gemeente krijgt te maken met meer en complexere regelgeving. Samenwerking kan ook van belang zijn met het oog op de adequate uitvoering van de vele taken in het sociale domein. De schaal voor deze samenwerking is afhankelijk van het beleidsterrein van samenwerking. Het vinden van de meest optimale ‘bestuurlijke schaal’ is van groot belang. Dat moet van geval tot geval worden bezien. Daarbij kan in het ene geval samenwerking binnen de regio Rotterdam of mogelijk zelfs op metropoolniveau (RotterdamDen Haag) aangewezen zijn (als het gaat om de regionale economie en de verkeersstromen). In andere gevallen ligt een kleinschaliger samenwerking met omliggende gemeenten als
Krimpen aan den IJssel en Zuidplas meer voor de hand.

De gemeente draagt er voor zorg dat de gemeentelijke organisatie staat als een huis. Professionaliteit, kwaliteit, integriteit en klantvriendelijkheid zijn de pijlers van dit huis. Met gemeenschapsgeld moet zuinig worden omgegaan. Zo mogelijk worden facilitaire diensten en/of uitvoeringstaken – met behoud van kwaliteit – uitbesteed of in samenwerking met andere gemeenten uitgevoerd.

• De SGP vindt dat Capelle zelfstandig moet blijven! Als uitgangspunt moetgelden dat samenwerking niet het eigen karakter van Capelle aan den IJssel mag aantasten en de kwaliteit van de dienstverlening aan de burger niet negatief mag beïnvloeden.
  • Samenwerking op organisatieniveau (achter de schermen) wordtgestimuleerd.
  • Intergemeentelijke samenwerking is een probaat middel om efficiënter en daarmee goedkoper te werken, dat geldt in het bijzonder de ambtelijke organisaties.
  • Waar samenwerking noodzakelijk is, moet Capelle een (pro-)actieve rol
    spelen. Samenwerking moeten wij ons niet laten ‘overkomen’, waarbij er over ons wordt beslist.
  • De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is er (alleen) voor zaken met een schaal die het intergemeentelijke overstijgt. Het is verstandig dat binnen de MRDH meer samen wordt opgetrokken op terreinen als ruimtelijke ordening en wonen.
  • Om niet opgeslokt te worden door Rotterdam en om het eigen karakter en de identiteit van Capelle te behouden, zou voor de komende periode de focus van Capelle meer moeten liggen op (intensivering) van de samenwerking met de gemeente Zuidplas en de gemeente Krimpen aan den IJssel dan wel andere aan Capelle aan den IJssel ‘gelijkwaardige’ gemeenten.