Economie van Capelle

Een sterke lokale economie draagt bij aan een levensvatbare gemeente waar het plezierig wonen en werken is. Het gemeentebestuur moet streven naar een zo gunstig mogelijk ondernemersklimaat, daartoe de juiste randvoorwaarden scheppen en ook het evenwicht tussen de verschillende soorten bedrijvigheid in Capelle bewaken. De SGP wil economische activiteiten stimuleren en initiatieven van de Capelse burgers en ondernemers bevorderen. Het ambtelijk apparaat en het gemeentebestuur hebben vaak allerlei ideeën en zij willen daar vaak zelf maar al te graag mee aan de slag. De SGP wil echter de energie en creativiteit van de Capellenaren zoveel als mogelijk stimuleren en gebruiken.

De gemeente Capelle is de laatste jaren flink gestegen op de lijst van MKB-vriendelijkste gemeenten en staat nu op de 15e plaats. Deze plaats wil de SGP vasthouden en nog verder verbeteren door in te zetten op het verbeteren van het imago van onze gemeente. Regels zijn er om ondernemerschap in goede banen te leiden, maar zeker niet om te frustreren. Conform de Bijbel als Gods Woord en de christelijke traditie, is de zondag als de dag van de HEERE een dag waarop de mens niet alleen moet, maar vooral ook mág rusten. Daarom is
de SGP principieel tegen commercieel gerichte bedrijvigheid op zondag, de
zondagsopenstelling van winkels en het houden van markten, braderieën of festiviteiten op zondag. Het is ook vanuit sociale motieven en uit een oogpunt van welzijn/gezondheid van belang om wekelijks te rusten. Een lokale ‘accu-dag’ heeft de SGP dit wel genoemd. In de afgelopen college periode 2014-2018 heeft het gemeentebestuur besloten tot het volledig vrijgeven van de openstelling van winkels op zondag in Capelle. Zoals wij al verwacht hadden, maken vooral de grote winkelketens hiervan gebruik en ervaren de (lokale) ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf hiervan nadeel en kan dit een bedreiging in hum bestaansrecht zijn.

De SGP vindt dit niet acceptabel en wil dat een diepgaand en integraal onderzoek wordt uitgevoerd naar de effecten van de ‘24/7-economie’ op de lokale economie, arbeidsmarkt, gezondheid, sociale cohesie, veiligheid en veiligheidsbeleving. Ook het effect van het gesloten houden van winkels op zondag op de genoemde aspecten dient hierin aan de orde te komen.

De SGP wil dat er ten aanzien van de vestiging van overlastgevende horecagelegenheden een terughoudend beleid wordt gevoerd. De SGP is een voorstander van een sober reclamebeleid. Hierbij zijn belangrijke aandachtspunten: de kwaliteit van de openbare ruimte, uitstraling van winkelcentra en bedrijfsterreinen en het karakter van de reclame.

• De SGP wil dat meer wordt ingezet op het verbeteren van het imago van degemeente als ‘ondernemers-vriendelijke-gemeente’.
  • De SGP wil een analyse van de huidige regelgeving voor ondernemers om na te gaan welke regels kunnen vervallen of versimpeld worden.
  • De SGP wil dat de MKB-ondernemers in de kleine wijkwinkelcentra extra
    worden ondersteund om deze wijkvoorzieningen in stand te houden.
  • De SGP maakt zich zorgen over een 24-uurs economie en wil daarom inzetten om de zondag als ‘accu-dag’ voor elkaar en voor Capelle te laten zijn.
  • De SGP wil een diepgaand en integraal onderzoek naar de effecten van 52 koopzondagen per jaar op de Capelse samenleving.
  • De SGP wil “vergroening” van nieuwe reclamecontracten waarmee
    lichtvervuiling wordt voorkomen en energie kan worden bespaard.