Duurzame energie

Om de energietransitie te realiseren, is er ook voor Capelle werk aan de winkel. De gemeente heeft een rol als het goede voorbeeld, als facilitator en waar nodig als verbinder. Wat de SGP betreft is Capelle in 2040 energieneutraal. Daar waar burgers of bedrijven duurzame initiatieven ontplooien, moet de gemeente deze waar mogelijk faciliteren.

• De gemeentelijke overheid moet zelf het goede voorbeeld geven als het gaat om groene energie.
  • De SGP wil dat de gehele gemeentelijke organisatie en al haar onderdelen zo snel mogelijk overstappen op duurzame energie.
  • De SGP wil dat lichtvervuiling in nachtelijke uren wordt tegengegaan.
    De SGP vraagt aandacht voor duurzaamheid en energiebesparing bij de
    ontwikkeling van nieuwbouwlocaties en bij renovatie en grootonderhoud (o.a. LED-verlichting).
  • De gemeente moet bindende afspraken met de woningcorporatie over de verduurzaming van het woningbezit van Havensteder maken en moet dit van haar zijde zoveel mogelijk faciliteren. De bewoners moeten daarbij kunnen profiteren van een lagere energierekening.
  • De SGP vindt dat de gemeente burgers, maatschappelijke organisaties en bedrijven moet faciliteren die duurzame energie in eigen beheer willen produceren. De gemeentelijke overheid moet burgers en bedrijven hierbij stimuleren en faciliteren.
  • De SGP is tegen de verkoop van de aandelen van Eneco omdat dit de
    duurzame koers van dit energiebedrijf in gevaar kan brengen.
  • Als de aandelen van Eneco toch verkocht worden, dan wil de SGP dat de opbrengsten daarvan besteed worden aan duurzaamheidsdoelen.
  • De SGP ziet in Capelle geen geschikte locaties voor grote windmolens. Wel wil zij ruimte bieden aan kleine windmolens (tot max. 15 meter).
  • Capellenaren die willen investeren in het energiezuinig maken van hun
    woning moeten daarvoor goedkoop geld kunnen lenen.
  • De gemeente voert een dakenscan uit en werkt mee aan de oprichting van een lokale energiecoöperatie waarbij burgers gezamenlijk duurzame energie kunnen gaan opwekken.
  • De buurtacties van het Energiecollectief Capelle worden geïntensiveerd en beter gefaciliteerd.