Crisis- en rampenbestrijding

Capelle aan den IJssel ligt in een regio met hoge risico’s (zware en chemische industrie in Rijnmond, gevaarlijk transport over het spoor, ligging langs de IJssel en een druk knooppunt van snelwegen). De onderlinge afstemming tussen de hulporganisaties vergt intensieve oefening om adequaat te kunnen ingrijpen wanneer er sprake is van een ramp. Dit vereist een hoog kwaliteitsniveau van de crisis- en rampenbestrijding. De SGP vindt dat het gemeentelijk rampenplan – als onderdeel van het regionaal rampenplan – periodiek moet worden geëvalueerd en geactualiseerd.

• De SGP is voorstander van jaarlijkse evaluatie en actualisatie van hetgemeentelijk rampenplan inclusief jaarlijkse oefening en het geven van voorlichting hierover aan de burger.
  • De SGP hecht aan goede training en opleiding voor betrokken bestuurders en ambtenaren.
  • De SGP wil meer aandacht voor de organisatie van pastorale en/of geestelijke hulp bij rampen.
  • De SGP vindt goede samenwerking met het waterschap van groot belang in het kader van de bescherming tegen hoog water. Een betere voorbereiding op een overstroming is nodig.