Armoede en schuldhulpverlening

Hoewel de SGP het belangrijk vindt dat burgers hun eigen verantwoordelijkheid nemen, ook als het gaat om werk, is zij ook van mening dat de (plaatselijke) overheid de roeping heeft om op te treden als het schild voor de ‘zwakken’. Het aantal huishoudens met een inkomen op of onder het sociaal minimum neemt toe. De gemeente Capelle heeft ten opzichte van Nederland relatief veel huishoudens met een bijstandsuitkering (6,4% ten opzichte van 5,1% in Nederland) en ook veel alleenstaanden met een bijstandsuitkering (11,1% ten opzichte van 9% in Nederland). De laatste jaren Neemt ook het beroep op bijstands- en bijstand gerelateerde uitkeringen onder AOW- gerechtigden in Capelle toe en is dit fors meer dan in Nederland (5,8% ten opzichte van 3,3% in Nederland).

Ondanks alle inspanningen, groeit nog steeds één op de elf kinderen in Capelle op in armoede, ten opzichte van één op de zeventien kinderen in geheel Nederland. De SGP vindt dat hier fors meer op ingezet dient te worden. Het is een Bijbelse opdracht dat voor deze medeburgers een goed sociaal vangnet bestaat. De SGP is voorstander van een breed, lokaal actieprogramma waarmee het probleem van kinderen die opgroeien in armoede integraal wordt aangepakt en substantieel wordt teruggebracht.

Bevordering van arbeidsdeelname is een belangrijk instrument om de armoede te bestrijden. Een aantal mensen dat recht heeft op aanvullende (gemeentelijke of andere) inkomensvoorzieningen maakt daar onvoldoende gebruik van, vaak uit onbekendheid met de vele regelingen.

• De SGP wil geen bezuiniging op het armoedefonds en op de bijzondere
  • bijstand.
  • De SGP wil dat er meer wordt ingezet op het bestrijden van armoede onder alleenstaanden en ouderen.
  • De SGP wil het aantal kinderen dat in armoede opgroeit structureel en significant verlagen. Daarvoor is het belangrijk dat alle betrokkenen worden gemobiliseerd om door middel van intensieve samenwerking vroegtijdig te signaleren en hulp te bieden.
  • De voedselbank is een waardevolle organisatie voor Capelle die krachtige steun verdient van zowel particulieren als de gemeente.
  • De SGP vraagt het gemeentebestuur een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid te voeren ten aanzien van burgers die, buiten hun toedoen, niet meer aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen.
  • De wijze waarop de schuldhulpverlening op dit moment is georganiseerd, is goed en dient te worden gecontinueerd.