19 september 2018

Politiek voor Dummies – De Gemeenteraad I

Politiek voor Dummies - De Gemeenteraad I

Het is alweer een tijdje geleden dat ik in een blog heel enthousiast en ambitieus vertelde dat ik ging bloggen over de gemeenteraad en hoe die in elkaar steekt. Ondertussen is er veel gebeurt en zit er heeeeel veel tijd tussen. Hierbij mijn toezegging om dat zoveel mogelijk te voorkomen. :-)

Kort geleden (juni) ben ik beëdigd als burgerraadslid. Dit betekent dat ik een ondersteunende functie heb en mag mee vergaderen bij de commissies van de gemeenteraad. Maar wat is de gemeenteraad nu precies?

Om dat uit te leggen moeten we naar het grondbeginsel van onze samenleving kijken. Als je een christelijke lezer bent, dan vind je wellicht dat de Bijbel het grondbeginsel van de samenleving zou moeten zijn. Hoewel daarover kan worden gedebatteerd bedoel ik dat nu niet. Ik bedoel het oorspronkelijke idee waarop onze samenleving is gebaseerd: de Democratie.

SGP Capelle Abraham Lincoln

‘Demos’ in het Grieks betekent volk en ‘kratein’ betekent heersen of regeren. De Nederlandse samenleving is dus een volksregering. Dit wordt vormgegeven door het kiezen van de personen die over ons gaan regeren. Bij de landelijke verkiezingen kiezen we wie er in de Tweede Kamer komt. Bij de gemeenteraadsverkiezingen kiezen we dus wie er in de gemeenteraad komt.

De gemeenteraad bestaat in Capelle uit 33 personen die aan de hand van verkiezingen door de Capellenaren zijn gekozen. Voor de SGP zitten op dit moment drie personen in de gemeenteraad. Zij zijn raadsleden. Zij mogen meebeslissen over belangrijke beslissingen in Capelle.

Beslissingen gaan bijvoorbeeld over hoeveel geld wordt uitgegeven aan groenbeheer, of er een regel in de Algemene Plaatselijke Verordening moet worden aangepast of hoe en waar er gebouwd moet worden.

Voordat beslissingen in de gemeenteraad worden genomen wordt hier natuurlijk eerst over gesproken. Daarvoor zijn er gemeenteraadsvergaderingen waarin de partijen allemaal hun standpunt over een bepaalde beslissing kunnen geven. Ze proberen daarmee andere partijen te overtuigen van hun standpunt. Daarnaast zijn deze vergaderingen openbaar zodat de burgers, als ze willen, kunnen meeluisteren naar wat er gezegd wordt.

Dat is belangrijk. Op die manier kun je namelijk bepalen met welke partij je het meest eens bent. Ook kun je luisteren of alle gezichtspunten wel naar voren worden gebracht. Als je vindt dat er een gezichtspunt of argument ontbreekt, kun je dit bij een politieke partij melden en kunnen zij dit weer meenemen in hun overwegingen. Vooral bij een onderwerp dat jou raakt. Ook kun je als burger inspreken als je hierom verzoekt.

Er is nog veel meer te vertellen, maar een blog moet niet te lang zijn. Daarnaast moet er ook iets overblijven voor een volgende blog natuurlijk. Daarom de volgende keer meer over de gemeenteraad en hoe we weten waarover we moeten praten.