15 december 2008

Motie Wmo psycho-sociaal

Motie WMO psycho-sociaal

De gemeenteraad van Capelle aan den IJssel in vergadering bijeen op maandag 15 december 2008, behandelende de najaarsnota 2008

overwegende dat

• de regering voornemens is per 1 januari 2009 een pakket AWBZ-ombuigingsmaatregelen in tevoeren, die inhouden dat € 800 miljoen wordt gekort op „lichte beperkingen‟ in de psychosociale sfeer;
  • deze invoering tot gevolg heeft dat naar schatting 200.000 cliënten die nu gebruik maken van de AWBZ-functie begeleiding opnieuw worden geïndiceerd, maar dan met toepassing van de nieuwe, strengere, beleidsregels “indicatiestelling AWBZ”;
  • een schatting door de VNG laat zien dat 70.000 cliënten hun AWBZ-voorziening zullen
    verliezen, waarvan een groot deel aangewezen lijkt te zijn op ondersteuning door gemeenten;
  • ter „verzachting‟ van deze maatregelen voor het jaar 2009 een gewenningsperiode zal gaan gelden, zodat de directe gevolgen worden uitgesteld tot 1 juli 2009;
  • de gemeenten op grond van de Wmo de verplichting hebben burgers met een beperking, binnen de mogelijkheden, in een gelijkwaardige uitgangspositie als burgers zonder beperking, wat erop neerkomt dat mensen met een beperking zolang mogelijk in eigen huis en omgeving moeten kunnen blijven wonen en participeren;
  • gemeenten en jeugdzorg voor de nieuwe doelgroep een „financiële compensatie‟ ontvangen van € 53 miljoen in 2009 (structureel € 150 miljoen) waarvan de gemeente Capelle in 2009 € 69.000 ontvangt (post 2.13.7 van de najaarsnota);
  • tijdens een eerste bespreking met een aantal zorgorganisaties in onze gemeente tijdens de Wmo-thema avond op 2 december jl. duidelijk werd dat dit bedrag ontoereikend zal zijn;
  • in de collegebrief van 5 december jl is gemeld dat het college op dit moment niet weet of dat bedrag voldoende is (nummer 2008/239);
  • de Stichting Belangengroep Gehandicapten Capelle aan den IJssel in een brief van
    8 december jl. aan de leden van de commissie Dienstverlening aandringt op het treffen van maatregelen om inzicht te krijgen in de groep Capelse burgers die te maken krijgen met de ombuigingsmaatregelen,

verzoekt het college

1. een tijdelijk meldpunt op te richten, waar wordt geregistreerd welke mensen worden getroffendoor de ombuigingsmaatregelen en wat de aard is van de problematiek waar deze mensen mee worden geconfronteerd;
  2. bekendheid te geven aan dit tijdelijk meldpunt bij alle partijen in de zorgsector (inclusief mantelzorgers) en Capelse burgers (door regelmatige publicatie op de gemeentepagina);
  3. afspraken te maken met het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) en het Zorgkantoor om periodieke informatie over de gevolgen van de herindicatie in verband met het vervallen van de grondslag „psycho-sociaal‟ in de AWBZ,

en gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie van de SGP
Arnold Weggeman

Download Motie WMO psycho-sociaal